Derfor bør menn bry seg mer om benhelsen

Benbygningen endres i løpet av hele livet, og av hormonelle årsaker er kvinner mer utsatt for dårlig benhelse enn menn. Det er likevel ingen grunn til at ikke menn også bør være obs på problemer som kan oppstå.

Benmassen vår er i stadig bevegelse og under utvikling, takket være ulike celler som både bryter ned og bygger opp igjen. I ungdomsårene bygger cellene raskere opp enn de bryter ned, og benmassen ligger på topp når vi er mellom 25 og 30 år gamle.

Etter fylte 30 starter en gradvis nedbrytning. Dette skjer alle og er rett og slett en naturlig del av det å bli eldre, men det er en vesentlig forskjell på menn og kvinner.

Forskjellen på kvinner og menn

Hormonet østrogen stimulerer nemlig nydannelse av ben, noe som reduseres betraktelig når produksjonen av hormonet faller, slik som etter overgangsalderen. Det er en av grunnene til at kvinner er mer utsatt for dårlig benhelse enn menn.

Andre grunner kan være at menn generelt har kraftigere benbygning enn kvinner og dermed har mer «reservekapasitet» når de blir eldre. Det er likevel ingen forutsetning for at menn automatisk slipper unna, og de bør også vie benhelsen litt mer oppmerksomhet og pleie.

Både kvinner og menn kan ha en dårlig benhelse uten å selv være klar over det

Det er nemlig slik at alle, både kvinner og menn, kan ha en dårlig benhelse uten å selv være klar over det. Men tilfeller hos kvinner er både mer utbredt og får derfor mer oppmerksomhet enn det gjør hos den mannlige delen av befolkningen.

Det viser seg ikke gjennom noen synlige symptomer – og derfor er det like viktig for begge kjønn å tenke på forebygging så tidlig som mulig. Har du allerede nådd en godt voksen alder trenger du ikke fortvile, for det er aldri for sent å begynne.

Dette kan du gjøre for å forebygge

Du lurer kanskje på hva du selv kan gjøre for å forebygge en skrantende benhelse? Det er flere ting som kan hjelpe – og du helt sikkert hørt dem før:

  • Mosjoner jevnlig, inkluder gjerne noe styrketrening. Det viktigste er å være i aktivitet.
  • Dersom du røyker – stump røyken.
  • Unngå overdrevet alkoholinntak.
  • Ha et sunt og variert kosthold som inneholder nok kalsium, vitamin D og vitamin K2.

Alle disse faktorene spiller en rolle i utviklingen av benhelsen og det beste er en kombinasjon av alt.

Skjelettet trenger kalsium

En av de viktigste næringsstoffene vi må få i oss, er mineralet kalsium. Du har kanskje hørt at det er spesielt viktig for å bygge et sterkt skjelett i barne- og ungdomsårene, men voksne har også behov for tilførsel. For å sikre at kroppen din får utnyttet seg optimalt av kalsiumet, trenger den i tillegg vitamin D og K2. Samspillet mellom disse tre bidrar til at kalsiumet, som er en viktig byggestein for ben, ender opp i skjelettet.

Et jevnlig inntak av K2 vil styrke skjelettet og redusere risikoen for benskjørhet

Vitaminene kan du velge å ta som et tilskudd til ditt vanlige kosthold. Disse vil da bidra til å opprettholde en normal benbygning og støtte en god muskelfunksjon – og sammen med rådene ovenfor, sørge for at du kan holde kroppen i gang.

Styrker skjelettet

Det nye kosttilskuddet Trippel K2 Vitamin inneholder også vitamin D. Et jevnlig inntak av kapslene vil styrke skjelettet og dermed redusere risikoen for benskjørhet. Når det i tillegg minsker risikoen for hjerte- og karsykdommer, burde valget være enkelt.