Dårlig blodsirkulasjon i hender og føtter?

Er du blant dem som pakker deg inn med strømper, ullsokker, lue og tykke votter når temperaturen synker, men fremdeles fryser på både hender og føtter? Da er du ikke alene.

Dersom du fryser mye, og særlig på fingre og tær, kan det skyldes dårlig blodsirkualsjon. Det er langt vanligere enn du kanskje tror og forklaringen er enkel. Alt blodet i kroppen skal kunne frakte oksygen og næringsstoffer ut til cellene og er avhengig av god sirkulasjon for å kunne gjøre nettopp det. Dårlig blodsirkulasjon betyr at det er en nedsatt tilførsel av blod i arteriene eller pulsårene rundt om i kroppen.

Generell frossenhet forekommer oftere hos kvinner enn hos menn og forverres naturligvis ved eksponering av kulde – noe det er vanskelig å komme utenom her oppe i Norden.

Slik reagerer kroppen på kulde

Vet du hva som skjer i kroppen når du begynner å fryse? Det er nemlig ikke uten grunn til at kulde først går utover både fingre og tær. Når kroppstemperaturen faller, konsentrerer kroppen seg naturlig om å holde en riktig kjernetemperatur i overkroppen der de viktigste organene ligger. Derfor blir varmen fra de minst vitale kroppsdelene, som fingre og tær, omdirigert dit kroppen trenger det mest. Denne prosessen går ofte raskere hos kvinner enn hos menn og er en av grunnene til at kvinner generelt fryser mer.

En bedre blodsirkulasjon kan føre til at du føler deg mindre frossen

Andre faktorer som også spiller inn, er at kvinner er mindre i størrelse enn menn, og ofte har mindre muskler, som faktisk produserer varme. Noe som derfor kan hjelpe er å sørge for at du er varm på overkroppen, slik at kroppen ikke sender varmen bort fra hendene og føttene.

Dette kan du gjøre selv

En bedre blodsirkulasjon kan føre til at du føler deg mindre frossen. Slik kan du selv gjøre en innsats for å gi blodet en friere flyt i årene:

  • Beveg deg. Gå tur flere ganger i uken. Unngå å sitte stille for lenge om gangen og husk at all bevegelse øker blodsirkulasjonen.  
  • Tren styrke. Jevnlig mosjon får i gang blodsirkulasjonen, og særlig styrketrening har en gunstig effekt. Du trenger ikke bruke tunge vekter, for lett styrketrening har også sin virkning. Muskler gjør nemlig at kroppen holder på varmen.
  • Stump røyken. Sigaretter fører til dårlig blodsirkulasjon.
  • Spis sunt og variert. Det er generelt godt for hele helsen, også for blodårene.
  • Stress ned. Dersom du stresser, kan du føle at både hender og føtter er kaldere enn de muligens er. Husk derfor å puste dypt – og pust med magen.   
  • Ikke sitt med bena i kryss. Dette er en ugunstig stilling for beina, fordi det midlertidig sinker sirkulasjonen.
  • Hold føtter og håndledd varme. Dersom du kjenner at kulden kryper inn, ta på deg ullsokker eller varme tøfler og bruk pulsvarmere. Dette vil hjelpe kroppen å holde på varmen.

Du kan supplere med et tilskudd

I tillegg til rådene ovenfor kan du også velge å supplere med et tilskudd som over tid kan hjelpe med å gi blodårene riktig flyt – slik at du på sikt kanskje føler at du ikke er fullt så kald og frossen.

Gi kroppen din de aller beste forutsetninger

Med det nye kosttilskuddet Trippel K2 Vitamin får du den unike sammensetningen av vitamin K2 og vitamin D i ett og samme produkt. Sammen sørger disse for å åpne opp blodårene dine, slik at blodet kan sirkulere bedre, samtidig som risikoen for hjerte- og karsykdommer reduseres betraktelig.

Bestill Trippel K2 Vitamin i dag og gi kroppen din de aller beste forutsetninger for å holde seg varm og frisk.