Hvilket kosttilskudd velger du?

Mange av oss har et klart førstevalg når vi skal velge visse produkter, for det er som regel slik at vi har mer tillit til noen merkevarer enn andre. Det samme gjelder kosttilskudd, og nordmenn flest har sin favoritt. Hva står øverst på din liste?

Dersom du skal kjøpe deg en bil har du kanskje en formening om det er en Toyota eller Volkswagen du vil gå for. Og du har sikkert gjort deg opp noen tanker på forhånd om hvilken produsent av elektronikk og hvitevarer du stoler mest på.  

Det samme gjelder kosttilskudd. Du har kanskje allerede et foretrukket produkt, eller har planer om å gå til innkjøp av noe du har hørt om enten via reklame eller venner? Dersom du er som nordmenn flest, står sannsynligvis valget mellom tran, omega-3 eller vitamin D.

Omega-3 på topp

Nordmenn bruker omtrent tre milliarder kroner på kosttilskudd i året, så det er tydelig at mange av oss har tro på at det har en effekt. En undersøkelse utført av Norstat viser at det er omega-3-produkter som troner øverst på listen over kosttilskudd for forbrukere i alle aldre.

Mange tar tilskudd for å forebygge diverse plager

De fleste av de over 3000 personene som deltok i undersøkelsen svarte at de velger å ta tran, omega-3 i kapselform eller vitamin D – som er nødvendig for at kroppen skal fungere optimalt. Mange tar derfor tilskudd for å forebygge diverse plager. Men hva er egentlig forskjellen på de ulike produktene?

Viktige fettsyrer og vitaminer

Omega-3 er en gruppe essensielle fettsyrer som kroppen ikke produserer selv, men trenger jevnlig. Derfor må det tilføres via kostholdet eller i form av et kosttilskudd, som for eksempel tran eller kapsler.

Tran er en fiskeolje som utvinnes av torskelever. Denne er naturlig rik på både vitamin A, vitamin D og omega-3-fettsyrer. Du er kanskje oppvokst med tranflasken på frokostbordet og synes det ikke er noe særlig? Da er du ikke alene. Mange foretrekker derfor å ta det i kapselform.

Vi blir ikke eksponert for nok sollys i vinterhalvåret

Disse inneholder også de samme virkestoffene og vitaminene som i den naturlige tranen, men hovedforskjellen ligger i at kapslene produseres ved å presse ut olje fra hele småfisk og at vitaminene blir tilsatt.

Kroppen produserer selv vitamin D når vi er ute i solen, men det er en kjent sak at vi her oppe i nord kanskje ikke får i oss tilstrekkelige mengder hele året. Dette er fordi vi ikke blir eksponert for nok sollys i vinterhalvåret. Det er kanskje derfor så mange også velger å ta vitamin D som tilskudd.

Husk også vitamin K2

Man kan få i seg både omega-3-fettsyrene og vitamin D, samt andre viktige vitaminer og mineraler, via et sunt og variert kosthold. Omega-3 finnes naturlig i fet fisk som laks, makrell, sild, ørret og kveite. Andre kilder er linfrø, rosenkål og blomkål. Vitamin D finnes også i fet fisk, samt i fiskerogn og lever. Det betyr at du i teorien kan spise deg frem til samme næringsmengde som tilskuddene kan gi deg.

K2 bidrar til å styrke benbygningen og redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer

Det nye kosttilskuddet Trippel K2 Vitamin, som i tillegg inneholder vitamin D, bør også være blant dine topp tre valg av kosttilskudd, kanskje til og med som førstevalg? Det bidrar nemlig til å styrke benbygningen og redusere risikoen for hjerte- og karsykdommer.

Vitaminet dannes av bakterier i mage- og tarmkanalen hos dyr og finnes derfor i små mengder i noen animalske produkter. Av disse er det lever og visse modnede oster som inneholder mest vitamin K2. Det forekommer også i gjærede grønnsaker og særlig i gjærede soyabønner, som i den japanske nasjonalretten natto.  

Velger du heller å ta vitaminet som et kosttilskudd slipper du å tenke på å spise akkurat disse matvarene, i tillegg til alle de andre rådene om et sunt og balansert kosthold.