Kalsium er viktig for benhelsen, men kan være skadelig for hjertet ditt

Vårt moderne industrikosthold kan skade hjertet og skjelettet ditt, og du merker ofte ingenting før det er for sent å rette opp skadene. Hvorfor har det blitt slik, og hva kan du gjøre for å få et friskt hjerte og sterkt skjelett?

Det er mye mat og drikke vi tror er sunn som vi får i oss for mye av. Kanskje du har fått beskjed av legen din å ta kalsiumtilskudd? I så fall bør du tenke deg nøye om. Noe av kalsiumet som blir fraktet til blodårene kan bli liggende og tette dem igjen.

Det kan igjen føre til benskjørhet, hjerteinfarkt og hjerte- og karsykdommer – hvis du ikke tilfører K2-vitamin.

Sunnere kosthold for tusenvis av år siden

Da vi for flere tusen år siden levde i hulene våre, dreide livet seg om å finne mat. Den første og mest betydningsfulle hendelsen i mathistorien vår var å temme ilden, som ble brukt til å grille kjøtt – og holde varmen gjennom kalde vintre.

Fermentert mat er en viktig kilde til K2-vitamin

For omtrent 31 000 år siden begynte forfedrene våre å bruke ilden til å koke vann, hvilket er den andre betydningsfulle hendelsen. Og etter hvert som menneskene lærte seg mer avanserte jakt- og fangstmetoder, ble de altetende.

Den tredje betydningsfulle hendelsen er jordbruket. Nå kunne vi så og høste, og etter hvert fikk vi også husdyr. Dette førte igjen til dannelsen av lokalsamfunn som gjorde at sult ikke lenger var en like stor trussel. Vi ble flinkere til å dele det vi hadde, og vi lærte oss å lagre det vi ikke brukte.

Fermentert mat – hva er det?

Allerede for 12 000 år siden visste vi at mat som ble lagret ofte begynte å gjære – eller fermentere. Og nettopp fermentert mat er en viktig kilde til K2-vitamin.

I våre dager spiser vi lite eller ingen fermentert mat, med unntak av rakfisken noen får i seg i julen. Vi spiser dessverre også mat som har et lavt næringsinnhold sammenlignet med hva våre forfedre gjorde. Da foreldrene dine og besteforeldrene dine var små, spiste de med andre ord mat med mer næring enn du gjør.

Hvordan kunne vi gå fra en diett med ferske, friske og fermenterte fristelser til en kjemisk cocktail av supermarkedmat, der flere viktige næringsstoffer har blitt borte?

Svaret er økt industrialisering og utpining av jorden. Jo nærmere byene vi har flyttet, jo høyere inntekt og dårligere tid – desto mer har vi mistet vårt naturlige kosthold.

Finnes fermentert mat fremdeles?

De senere års fremvekst og bevisstgjøring om Bondens marked og kortreist mat er et langt skritt i riktig retning mot et mer naturlig kosthold. Stadig flere har blitt mer opptatt av hva vi putter i oss. Ikke bare for å holde vekten, men også for å slippe å få i seg menneskeskapte kjemikalier. Likevel er det vanskelig i vårt moderne samfunn å finne fermentert mat.

Gammelost og harde oster er kanskje den lettest tilgjengelige naturlige kilden til K2-vitamin

Eller kanskje ikke? Gammelost og harde oster er kanskje den lettest tilgjengelige naturlige kilden til K2-vitamin for oss nordmenn. Men for å få i deg nok K2 må du spise 400 gram gammelost hver dag.

En annen måte å få i seg K2-vitamin på er å spise natto, som er en tradisjonell japansk rett bestående av fermenterte soyabønner. Du finner den gjerne i asiatiske dagligvarebutikker, men svært sjelden på restauranter. Årsaken er at den har en ganske stram lukt, og mildt sagt spesiell smak.

Hvordan kan du få i deg nok K2-vitamin?

Den beste og enkleste måten er å ta daglige tilskudd av Trippel K2 Vitamin. Dette er med på å gi deg bedre benhelse, siden K2-vitamin hjelper kroppen med å frakte kalsium fra blodårene og ut i skjelettet.

Det gjør at du kan redusere risikoen for å utvikle hjerteinfarkt og andre hjerte- og karsykdommer. Når du tar Trippel K2 Vitamin får du sterkere skjelett, og du reduserer derfor også risikoen for benskjørhet.

For å si det enkelt: Tar du Trippel K2 Vitamin vil både skjelettet og hjertet ditt takke deg.