Norsk forskning på vitamin K2

Da den erfarne helsejournalisten Anne-Karine Strøm gjorde research til sin bok “Vitamin K2 – et smart vitamin som beskytter livet ditt”, gikk hun grundig til verks og intervjuet flere forskere både her hjemme og i utlandet.

En av de fremste innen forskning på vitamin K2 i Norge er professor emeritus og molekylærbiolog Jan Oxholm Gordeladze med doktorgrad innenfor emnet enzymologi. Etter flere års forskning på effekten av vitamin K2, er han sikker i sin konklusjon. Befolkningen i Norge har mangel på vitamin K2. Det samme gjelder i resten av Skandinavia og de fleste land i vesten.

– Et økt inntak av vitamin K2 kan ha stor betydning for den norske folkehelsen, sier han i boken.

Aktiverer repareringsmekanismer i kroppen

Vitamin K2 spiller en viktig rolle for biokjemiske og livsviktige funksjoner i kroppen. I tillegg til å redusere bentap ved kronisk betennelse som for eksempel leddgikt og slitasjegikt, viser mange kliniske studier at vitamin K2 har en oppsiktsvekkende god effekt på osteoblaster – benbyggende celler som danner og vedlikeholder beinvevet.

Forskningen bak Trippel K2 Vitamin - Jan Oxholm Gordeladze er en av Norges fremste innen forskning på vitamin K2

Jan Oxholm Gordeladze er en av Norges fremste innen forskning på vitamin K2

I dag vet vi at vitamin K2 aktiverer minst 19 kjente proteiner i kroppen. Blant annet proteinet osteokalsin som binder seg til kalsium og dermed styrker beinmassen.

Alle vil ha nytte av å øke nivåene av vitamin K2

Når det i tillegg er påvist at vitamin K2 i kombinasjon med vitamin D3 åpner opp blodårer ved å løsne kalsium fra blodåreveggene og frakte det til skjelettet i stedet, forbedres blodsirkulasjonen slik at risikoen for hjerte- og karsykdommer reduseres betraktelig.

Gordeladze mener vitamin K2 nærmest kan sammenlignes med en kommunikasjonsstyrer, da det enkelt forklart hjelper ulike organer i kroppen til å “snakke” sammen.

Generelt vil alle ha nytte av å øke nivåene av vitamin K2. Kroppen produserer litt selv, men ikke på langt nær nok. Det kan hjelpe å spise fermentert mat, men heller ikke det gir oss nok. Derfor lønner det seg å ta vitamin K2 som kosttilskudd.