Supervitaminet som hjelper mot benskjørhet

Norge ligger på verdenstoppen i antall tilfeller av osteoporose, også kjent som benskjørhet. Hver syvende norske mann og så mange som halvparten av norske kvinner vil få denne diagnosen i løpet av livet. Det finnes en svært enkel måte å unngå lidelsen på.

50 prosent av de som rammes vil få benbrudd som følge av benskjørhet. Spørsmålet er hvorfor vi nordmenn har så skjøre knokler og sprøtt skjelett, når vi også er blant landene som drikker mest melk og får i oss mest kalsium?

Derfor får du benskjørhet

Forskere over hele verden mener at mangel på K2-vitamin kan være årsaken til at vi har så mange tilfeller av benskjørhet i Norge.

kalsium du får i deg ikke virker optimalt uten K2-vitamin

Et av problemene er nemlig at kalsium du får i deg ikke virker optimalt uten K2-vitamin. Kalsiumet legger seg i blodårene dine, der det venter på at kroppen skal frakte det videre inn i skjelettet. Ulempen er at kroppen ikke klarer å frakte nok kalsium dit uten hjelp.

Den beste måten å hjelpe kalsiumet på, er ved å ta daglig tilskudd av K2-vitamin. Når K2-vitamin frakter kalsium inn i skjelettet, blir det sterkere – hvilket reduserer risikoen for benskjørhet, hjerte- og karsykdommer og hjerteinfarkt .

reduserer risikoen for benskjørhet, hjerte- og karsykdommer og hjerteinfarkt .

Utfordringen ligger i kostholdet ditt

I et stadig mer industrialisert jordbruk blir det færre vitaminer og mineraler igjen i maten. Det hjelper ikke om det du spiser har kommet rett fra jord til bord.

Skal du få i deg nok K2-vitamin på en naturlig måte må du spise 16 kilo kjøtt eller drikke 20 liter melk hver dag. Og det skal ikke nødvendigvis være ferskt.

K2-vitamin hjelper deg med å sette kroppen i balanse igjen

I dag er det nemlig en mangel i vårt vestlige kosthold på lagret og naturlig fermentert mat, og det er nettopp denne som inneholder K2-vitamin. Et kosthold med mye K2-vitamin er med andre ord å gå tilbake til det naturlige – det som er godt for deg. K2-vitamin hjelper deg med å sette kroppen i balanse igjen.

Bedre benstyrke med K2-vitamin

Et banebrytende studie om benskjørhet ble publisert i Osteophorosis International i mars 2013. Over tre år deltok 244 kvinner – halvparten fikk K2-vitamin hver dag, den andre halvparten placebo. Studien konkluderte med at benstyrken ble betraktelig forbedret hos de som fikk K2-vitamin.

Daglig inntak av K2-vitamin kan altså bidra til å forhindre bentap for kvinner – og menn. Det betyr at Trippel K2 Vitamin kan forsinke utviklingen av benskjørhet.