Syv gode kostholdsråd

Det hersker liten tvil om at kombinasjonen av et sunt kosthold og en aktiv livsstil er bra for helsa. Men hva er egentlig et sunt kosthold? Her er syv forhåpentligvis gode råd som kan hjelpe deg på vei.

Innen toppidretten har de et ordtak som sier at du ikke kan spise deg til en gullmedalje, men du kan miste en hvis du ikke spiser sunt og riktig. Men et sunt kosthold er like viktig også for alle som ikke driver toppidrett.

1. Variasjon er nøkkelen

Et sunt kosthold er et variert kosthold. Derfor bør du sørge for å få i deg både frukt og grønt, bær, grove kornprodukter, kjøtt og fisk. Du skal helst spise en mengde fisk som tilsvarer to til tre middagsporsjoner per uke.

Rødt kjøtt og bearbeidede kjøttprodukter, samt salt og sukker, finnes det mer enn nok av i et vanlig nordisk kosthold – faktisk såpass mye at det vil lønne seg å kutte ned på inntaket. Magert kjøtt og magre kjøttprodukter anbefales.

2. Fem om dagen gjelder fortsatt

Både frukt og grønnsaker inneholder næringsstoffer som er viktige for kroppen din. Det er derfor viktig å spise nok frukt og grønt. Ekspertene sier man bør få i seg minimum 600 gram per dag, men heller mer enn mindre. Den gamle huskeregelen “Fem om dagen” burde dekke ditt daglige behov.

3. Grove kornprodukter

Korn fra brød og andre kornvarer er med på å tilføre kroppen fiber, mineraler og energi. Det er imidlertid viktig å huske at både fiber og næringsstoffer sitter i kornets skall og kime, så siktet mel gir lite næring. Spis derfor heller bakevarer laget av grovt mel. Fiber fra korn er også påvist å være godt for fordøyelsen.

4. Proteiner fra fisk og sjømat

Fisk og sjømat er ypperlige kilder til protein, som blant annet er hovedbestanddelen til alle kroppens muskler og sener. Forskning viser at fiskeprotein reduserer risikoen for overvekt betraktelig.

I tillegg inneholder fisk og sjømat omega-3-fettsyrer, som er med på å forebygge både hjerte- og karsykdommer og kreft. Fisk inneholder også vitamin D, selen, jod og ikke minst B-vitaminer.

5. Matoljer i stedet for smør

Planteoljer, som for eksempel olivenolje eller rapsolje, har en bedre sammensetning av fettsyrer enn det fast margarin og smør har. Matoljer er derfor å foretrekke med tanke på forebygging av hjerte- og karsykdommer.

Husk likevel at alle matoljer består av 100 prosent fett, så det gjelder å ikke bruke for mye. Margarin og smør består av 80 prosent fett, mens lettmargarin består av mellom 40 og 60 prosent fett.

6. Drikk helst vann

Skummet eller lettmelk og appelsinjuice tilfører kroppen viktige næringsstoffer, men det holder med et par små glass om dagen. Ellers bør du drikke mest vann. Kaffe og te bør drikkes i moderate mengder. Det å drikke mye vann er godt for immunforsvaret, huden og blodomløpet. Du bør helst drikke minimum 1,5 liter væske hver dag.

7. Reduser inntaket av salt og sukker

Rundt en tredjedel av alle nordmenn sliter med høyt blodtrykk og dermed økt risiko for hjerte- og karsykdommer. I mange tilfeller vil det hjelpe å redusere saltinntaket. Med et normalt norsk kosthold får du i deg opp til ti ganger mer salt enn hva kroppen trenger hver eneste dag. Så her er det bare å kutte i vei.

Når det gjelder sukker kan det føre til at insulinproduksjonen i kroppen reduseres – i tillegg til at kroppsvekten øker. For å minske risikoen for å utvikle diabetes 2, bør du derfor kutte drastisk ned på sukkerinntaket.

Kosttilskudd som supplement

Matvarene i et normalt norsk kosthold gir deg både vitamin C og vitamin D. Men kroppen din trenger også vitamin K2 for å fungere optimalt. Dette vitaminet finnes også naturlig i matvarer, som for eksempel fermenterte oster, lever og rakfisk.

Kan lønne seg å ta K2-vitamin i kapselform

Aller mest K2-vitamin finnes i den japanske retten Natto, som består av fermenterte soyabønner. Disse matvarene er ikke vanlig kost for oss nordmenn, så det kan derfor lønne seg å ta K2-vitamin i kapselform i stedet.

Det nye kosttilskuddet Trippel K2 Vitamin inneholder også D-vitamin. En jevnlig tilførsel av Trippel K2 Vitamin vil hjelpe deg å styrke skjelettet, samtidig som du reduserer risikoen for hjerte- og karsykdommer.