Tar du godt nok vare på skjelettet ditt?

Ettersom plager relatert til skjelettet ofte ikke synes på utsiden, tenker vi ikke alltid over hvor viktig det faktisk er å vedlikeholde og pleie innsiden. Men skjelettet er kroppens bærende rammeverk og må tas vare på, slik at det ikke forfaller.

En av skjelettets viktigste byggesteiner er mineralet kalsium, og for nordmenn er meieriprodukter den viktigste kilden. Men selv om vi er et ostespisende og melkedrikkende folkeslag, er vi likevel på verdenstoppen når det gjelder osteoporose eller benskjørhet. Årsaken til dette er ikke kjent, men et lavt nivå av vitamin D kan være noe av grunnen.

Både kalsium og vitamin D fungerer enda bedre sammen med vitamin K2

Vitamin D regulerer nemlig opptaket av kalsium i tarmen, og er derfor viktig for at kroppen skal utnytte mineraler i kosten. Vitaminet er ikke bare vesentlig for å bygge og bevare et sterkt skjelett så lenge som mulig, men spiller også en rolle for både muskler og immunforsvar. Og både kalsium og vitamin D fungerer enda bedre sammen med vitamin K2 . Hvorfor er det slik?

Skjelettet brytes ned og bygges opp

Skjelettet er langt fra dødt, og består av levende vev som går gjennom en kontinuerlig nedbryting og oppbygging ved hjelp av to viktige celletyper; osteoklaster og osteoblaster. Osteoklastene bryter ned benvev, mens osteoblastene bygger det opp igjen til en motstandsdyktig struktur.

Under oppbyggingen av benvevet, dannes proteinet osteokalsin. Dette proteinet blir syntetisert av vitamin D og aktivert av vitamin K2 – et samspill som gjør at kalsiumet lettere havner i skjelettet der det hører hjemme.

Det er flere ulike faktorer som påvirker benhelsen

Visste du at det faktisk tar ti år før denne prosessen er gjentatt så mange ganger at skjelettet er bygget helt opp igjen? For å sikre at det nye skjelettet blir like sterkt som det forrige, er det derfor – i tillegg til aktivitet – viktig å få i seg kalsium og vitaminene K2 og D, som du kan få i deg enten gjennom kost som er rik på K2-vitamin eller som kosttilskudd.

Hva påvirker benhelsen din?

Det er viktig å huske på at det er flere ulike faktorer som påvirker benhelsen vår, der fysisk aktivitet, genetikk og næringsstoffer er de aller viktigste. Arv og genetikk får du naturligvis ikke gjort noe med, men både hva du putter i deg og aktivitetsnivå er gode valg du selv kan ta for å legge grunnlaget for en god benhelse nå og for fremtiden.

Nå vet du hvor viktig vitamin K2 er. I det nye kosttilskuddet Trippel K2 Vitamin får du også vitamin D. Sammen styrker disse skjelettet, samtidig som risikoen for hjerte- og karsykdommer reduseres betraktelig.