Vet du egentlig alderen på blodårene dine?

Du er så gammel som dine blodårer, sies det – og alderen stemmer ikke nødvendigvis overens med din kronologiske alder. I de aller fleste tilfeller, snarere tvert imot. Din fysiske alder kan være langt høyere enn du tror.

Det å få vite alderen på blodårene dine, også kalt din vaskulære alder, kan gi deg et godt bilde på din egen hjerte- og karhelse. Dette er ingen ny oppdagelse. Allerede på 1600-tallet uttalte den engelske legen Thomas Sydenham: “ A man is as old as his arteries”.

Det å bli bevisst sin fysiske alder kan være en viktig motivator for en livsnødvendig endring av livsstil

Men likevel er det først nå i senere tid at det å måle den fysiske alderen til folk er blitt vanlig, og til stor hjelp for både leger og pasienter. Det å bli bevisst sin fysiske alder kan være en viktig motivator for en livsnødvendig endring av livsstil.

En publisert artikkel i The Wall Street Journal forklarer at alderen på blodårene til en 35 år gammel mann kan være så høy som 76 år. Enda verre er det for kvinner, da en kvinne på 30 kan ha en fysisk alder på over 80 år.

Bare du kan redusere din fysiske alder

En generell sunn livsstil med fysisk aktivitet og riktig kosthold kan gjøre mye for å redusere din fysiske alder. I tillegg er det viktig å huske på viktigheten av å holde blodårene åpne, slik at blodet får strømme fritt.

Vitaminet viste seg å være essensielt for at blodet koagulerer

Selv om den største blodåren i kroppen (aorta) har en diameter på cirka 2 centimeter, er de andre blodårene i kroppen mye tynnere. Kapillarene er bare 0,001 mm tykke på det tynneste. Det er det samme som diameteren på ett enkelt rødt blodlegeme.

Derfor er det livsviktig at de ikke tetter seg, og det er nettopp dette det viktige lille vitaminet K2 hjelper deg med.

Kroppen trenger K-vitamin

For over 70 år siden oppdaget danske Henrik Damm K-vitaminet, noe han senere fikk Nobelprisen i medisin for. Vitaminet viste seg å være essensielt for at blodet koagulerer, derav navnet K-vitamin. Vitaminet finnes i to former, K1 og K2.

K2-vitamin finnes naturlig i matvarer, som for eksempel fermenterte oster, lever og rakfisk. Den japanske nasjonalretten natto er full av K2-vitamin, da den består av fermenterte soyabønner. Men fordi ikke alle her hjemme spiser fermentert mat hver dag, velger stadig flere å ta K2-vitamin som et kosttilskudd.

Det nye kosttilskuddet Trippel K2 Vitamin inneholder også vitamin D. Kombinerer du kapslene med en aktiv livsstil og et sunt kosthold, gir du kroppen din et glimrende utgangspunkt for å unngå benskjørhet og hjerte- og karsykdommer, og dermed leve det livet du ønsker å leve.